Landelijk:Bi-etnische leerlingen vragen meer aandacht

Geplaatst op 1 juni 2017

Scholen moeten meer rekening houden met bi-etnische leerlingen om hen beter te kunnen ondersteunen. Dat concludeert Merlijn Karssen uit onderzoek waarop zij op 31 mei promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Bi-etnische kinderen hebben een ouder van niet-Nederlandse en een van Nederlandse herkomst. Volgens Karssen presteren bi-etnische leerlingen op school even goed als mono-etnische leerlingen die twee ouders van Nederlandse herkomst hebben. Ook in het contact met andere schoolkinderen doen zij het even goed. Leerlingen met twee ouders van dezelfde niet-Nederlandse herkomst hebben gemiddeld lagere schoolprestaties dan bi-etnische leerlingen.

Volgens Karssen moeten docenten meer rekening houden met bi-etnische leerlingen. Hoewel hun schoolprestaties goed zijn, kampen ze  soms met specifieke problemen die samenhangen met hun afkomst. Zo hebben sommigen te maken met discriminatie en hebben zij het gevoel aan de zijlijn te staan.

Bron: Universiteit van Amsterdam

Heeft u vragen?

Stel ze via ons formulier