Mindset in hulpverlening en onderwijs

Geplaatst op 30 november 2018

Waar de ene persoon denkt "ik kan dat tóch niet", denkt de andere "dat kan ik nóg niet". Waar de één vertrouwen heeft in zijn eigen groeipotentieel, heeft de ander een vaststaand beeld van het eigen kunnen. Dat verschil noemen we een verschil in "mindset". Mindset is een concept dat door de wereldberoemde psychologe Carol Dweck geïntroduceerd werd. Zij maakt onderscheid tussen een vaststaande "fixed" mindset enerzijds en een op groei gerichte "growth" mindset anderzijds.

Kinderen, maar ook volwassenen met een fixed mindset geloven bijvoorbeeld dat hun intelligentie of handigheid vaststaan. Gevolg daarvan is dat ze zich niet in willen spannen en uitdagingen uit de weg gaan. Want als je slim bent, dan komt het toch wel goed? En als je niet zo slim bent? Tja, dan heeft het toch geen zin om het te proberen of te oefenen?

Mensen met een growth mindset daarentegen, gaan ervan uit dat zij in staat zijn met oefening en volharding zichzelf kunnen verbeteren. Zij zien uitdagingen als een kans om beter te worden en leren van hun eigen ervaringen en die van anderen.

Deze gedachten spelen bij iedereen een rol, maar krijgen een bijzondere betekenis bij kinderen en volwassenen die op de één of andere manier "anders" zijn. Bijvoorbeeld omdat ze hoogbegaafd zijn, of juist omdat ze een verstandelijke beperking hebben. Of omdat ze dyslexie, autisme of een ander leer- of ontwikkelingsprobleem hebben.

Op het congres over mindset in de hulpverlening en het onderwijs, leggen zeven sprekers uit hoe je de fixed mindset van deze bijzondere mensen kunt ombuigen in een growth mindset.

Organisator:
Euregionaal Congresburo
Plaats:
Eindhoven
Kosten:
270 euro (exclusief BTW)
Website:
Congresburo.com

Datum Evenement: 
woensdag 16 januari 2019
Begintijd: 
10:00
Eindtijd: 
17:00

Heeft u vragen?

Stel ze via ons formulier